متری، خانه خریداری کنید

سرمایه گذاران با خرید واحد‌های سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان می‌توانند به میزان سرمایه در یک واحد مسکونی شریک شوند

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا به نقل از صدا و سیما، محسن فاضلیان درباره صندوق زمین ­وساختمان گفت: یکی از راهکارهای رونق بخشی مسکن ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان است. این صندوق، مشارکت سنتی در ساخت واحد‌های ساختمانی را به صورت هدفمند کرده است و امکان مشارکت عمومی مردم را با توجه به میزان منابع، در طرح‌های ساختمانی فراهم کرده است.
وی بیان کرد: این صندوق با هدف تامین مالی پروژه‌های ساختمانی تاسیس شده است و با تجمیع وجوه سرمایه گذاران، پروژه ساخته و سود حاصل از آن بین سرمایه گذاران تقسیم می‌شود.
فاضلیان بیان کرد: بطور مثال پروژه مسکونی ۱۰۰ واحدی قرار است در زمین دارای مجوز، ساخته شود، اما منابع مالی برای آغاز ساخت طرح وجود ندارد و از طرفی هم مردم تمایل به سرمایه گذاری که تبدیل به واحد مسکونی شود دارند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴ صندوق زمین و ساختمان در کشور ایجاد شده است، گفت: کوچکترین جزء سرمایه صندوق، واحد سرمایه گذاری است و این واحد‌ها قابل انتقال به غیر است و در بازار سرمایه پذیرفته و معامله می‌شود. این امکان را به مردم می‌دهد که باخرید واحد سرمایه گذاری در ساخت پروژه مشارکت داشته باشند و در پایان با افزایش خرید واحد‌های سرمایه گذاری می‌توانند این واحد‌ها را تبدیل به واحد‌های مسکونی کنند.

وی افزود: شخصی که واحد سرمایه گذاری خریده است ­از اضافه ارزش برخوردار می‌شود دربرخی اوقات ۱ متر، می‌تواند در پروژه‌های زمین و ساختمان سرمایه گذاری کند و از مزایای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بهره‌مند شود.
فاضلیان تصریح کرد: چون منابع مالی برای ساخت طرح وجود دارد انتظار می‌رود طرح بموقع تمام شود و درصورت تاخیر، باید علت به نهاد ناظر گزارش و ارزیابی شود.
مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تصریح کرد: تامین مالی برای ساخت پروژه بطور کامل برعهده شرکت تامین سرمایه بانک مسکن ­است صندوق زمین و ساختمان می‌تواند پیش فروش داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود بین خرید واحد سرمایه گذاری با خرید واحد مسکن در پایان دوره صندوق زمین و ساختمان ارتباطی ایجاد شود، گفت: فرض بر این است که اگر ۱۰ واحد یک میلیون تومانی سرمایه گذاری کنید یعنی در پروژه ­به مبلغ ۱۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده اید. پروژه هر ۳ یا ­۶ ماه توسط کارشناس رسمی ارزیابی و ارزش گذاری می‌شود و برمبنای اضافه ارزشی که پروژه دارد واحد سرمایه گذاری شما اضافه ارزش خواهد داشت و در پایان پروژه می‌توانید قیمت واحد‌های سرمایه گذاری را محاسبه و مابقی پول یک واحد مسکونی را خریداری کنید.
وی ادامه داد: در بازار عرضه و تقاضا، کشف قیمت صورت می‌گیرد و ­اگر املاک و مستغلات رونق پیدا کند، پروژه اضافه ارزش ­خواهد داشت. طرح مانند سرمایه گذاری در سهام است. اگر سهام در شرایط رونق باشد واحد‌های سرمایه گذاری دوباره ­کشف قیمت خواهد شد.
فاضلیان بیان کرد: سرمایه گذاری در این بخش توانسته است حداقل انتظارات بازدهی سرمایه گذاران را مرتفع کند.
وی افزود: از جمله اقداماتی که شرکت تامین سرمایه انجام می‌دهد بازارگرمی است و باید تمام واحد‌های سرمایه گذاری را ­بفروش برساند و اگر خریداری واحد سرمایه گذاری ­خریداری کرد وخواست بفروش برساند. شرکت تامین سرمایه موظف است تا واحد سرمایه گذاری را خریداری کند.
مدیرعامل تامین سرمایه تاکید کرد: بطور مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴۰۰ صنعت وابسته به بخش مسکن هستند و سرمایه گذاران زیادی را می‌طلبد.
وی افزود: باید اقدامی در جهت کاهش قیمت تمام شده مسکن صورت گیرد. مثلا در شهر‌هایی که سهم زمین از واحد مسکونی بالا است راهکاری برای کنترل قیمت زمین در پروژه ­باید داشته باشیم. در سایر شهر‌ها که قیمت زمین پایین است باید نهاده‌های تولیدی مدیریت شود.
وی گفت: سهامداران ­صندوق و زمین و ساختمان ­در سود و زیان شریک هستند باید بدانیم ریسک عاقلانه می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۰۸:۴۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید